srlaten

Битка за бољи имиџ Србије

извор: Вечерње новости

У Америци се недељно у просеку објави пет негативних вести о Србији. Последња таква гласи да просечни Американац мисли да је Србија „лажна држава у којој се повољно летује“. У Швајцарској је већ обичај да се у правосуђу и медијима сваки криминалац са Балкана означава као Србин. Чак и у Румунији, са којом Србија има добре односе, имиџ наше земље није сјајан. Румуни гаје симпатије према Србији, али њихови новинари и даље годишње пишу једва десетак лепих текстова о нашој земљи – каже Рајко Корња, писац и новинар из Румуније.

Јелена Софронијевић, у обраћању енглеском парламенту
Јелена Софронијевић, у обраћању енглеском парламенту

[blockquote_left]Српски дани у Вашингтону

Српски институт из Вашингтона планира да одржи Српске дане на Капитол хилу, када ћемо предати најважније књиге о српској култури члановима Конгреса. Снимићемо филм о Србији и видео емисије, на енглеском, за интернет о битним српским и балканским темама и приказати их у САД и свету – открива нам Данијела Сремац, директор института. [/blockquote_left]

Може ли дијаспора да подигне углед наше отаџбине у свету? Срби у свету живе у деведесет држава, где имамо на стотине својих националних и културних организација и медија. Како сведоче наши саговорници, углед исељених Срба последњих година расте, а са њима се побошљава и имиџ Србије.

У Канади наша дијаспора има завидну позицију, која јој је омогућила да промени слику о Србима из деведесетих година. Рецепт за побољшање имиџа је успех наших интелектуалаца, стручњака, бизнисмена, уметника и спортиста у јавном животу ове земље. Многи од њих су прваци и шампиони Канаде. Проблем је само што ми Срби овде немамо никакав лоби, који би све то претворио и у позитивну политичку причу о Србији – сматра Мирко Стокановић, главни уредник недељника „Новине“, који на ћирилици излази већ 20 година у Торонту. Слична ситуација је и у Аустралији, у којој поред 160 националних заједница Срби уживају статус самосвесног народа. Успели су да избегну тоталну симилацију, да изграде педесетак храмова СПЦ и школа, али и да дају неколико првака и шампиона, које је Аустралија одмах претворила у Аустралијанце. Србија је 20 година у Аустралији третирана као амерички непријатељ и међународни губавац. Ми смо тада мирно демонстрирали, писали писма, држали говоре онима који су хтели да нас слушају. Данас највећи утицај на Аустралију има наш владика Иринеј, који је чест гост у федералном парламенту и парламентима аустралијских држава – каже Милан Прокић из Аделаида, са Петром Козлином један од организатора Српског филмског фестивала, који у великом броју посећују и Аустралијанци.

Миодраг Крецуљ, један од српских лидера у Немачкој, тврди да се светски углед нашег народа гради у самој Србији.

– Како дијаспора да побољша имиџ отаџбине када је једног дана Новак Ђоковић као шампион на свим насловним странама у свету, а већ сутрадан на ударним месту у вести како Срби разбијају гласачке кутије или пале сопствене стадионе. Има светлих примера у дијаспори људи и организација који воде битку за добар углед Србије, али то је јако тешка борба – сматра Крецуљ.

[blockquote_left]Медијска канцеларија

Александар Жигић, бивши новинар Си-Ен-Ена, Ен-Би-Сија, Си-Би-Еса, а данас власник Радио Авале из Чикага, предлаже држави Србији да у САД отвори Српску медијску канцеларију, чији би задатак био да производи и дитрибуира чланке о Србима за америчке медије. [/blockquote_left]

И поред тога што Канцеларија за дијаспору и Србе у региону улаже напоре да побољша статус и утицај Срба у расејању, наши саговорници сматрају да у Београду не постоји јединствена политичка стратегија српског наступа у свету. И да не постоји синхронизовано деловање Канцеларије за дијаспору и Србе у региону, дипломатских представништава, српских институција и медија код куће и у расејању за бољи углед Србије.

– У Америци, која је систематски демонизовала Србе у медијима, наш имиџ може да проправи једино држава Србија ако уложи пар милиона долара у кампању лобирања код Американаца – сматра Мирослав Божиновић, политички аналитичар и власник портала „Сербијана“ из Детроита. И објашњава како је у САД пракса да се са по 200.000 долара годишње финансира
десетак сенатора и конгресмена који имају утицај на политику Беле куће. Они могу, каже Божиновић, сваке године да пишу предлога резолуције које би ишле у прилог Србији. Показало се, међутим, да Србија нема довољно пара за овакво институционално лобирање у САД.

аутор: М. Лопушина

Check Also

Конкурс за суфинансирање пројеката за дијаспору

Министарство спољних послова, Управа за сарадњу с дијаспором и Србима у региону, расписује Конкурс за …