Direktni letovi za SAD krajem godine?

Izvor: RTS

Aerodromi u Srbiji trebalo bi do kraja godine dobiju kategoriju „jedan“ američkih vazduhoplovnih vlasti, što znači da avioni mogu da lete direktno iz Srbije za Ameriku. Vlada Srbije usvojila mere za restrukturiranje JAT-a koje, između ostalog, podrazumevaju nabavku šest aviona i socijalni program za više od 600 radnika.

Vlada Srbije usvojila je mere za restrukturiranje JAT-a koje, između ostalog, podrazumevaju nabavku šest aviona i socijalni program za više od 600 radnika. Do kraja godine, aerodromi u zemlji trebalo bi da dobiju kategoriju „jedan“ američkih vazuhoplovnih vlasti, što znači da avioni mogu da lete direktno iz Srbije za Ameriku.

JAT nije imao interkontinetalne letove još od osamdesetih, a trenutno nema ni tip aviona za te letove.

Poslednji put, sa Surčina za Ameriku poletela je tadašnja „desetka“ (boing DC-10) koja je, za Čikago i Njujork, išla jednom nedeljno. Putnici iz regiona dolazili su u Beograd da bi preleteli okean. Karte su bile povoljne, JAT je dobro zarađivao, a najveća dijaspora u Čikagu bila je zadovoljna.

Zamenik ambasadora SAD u Srbiji Li Licenberger kaže da je činjenica da su predstavnici američkog vazduhoplovstva u Srbiji znak da je Srbija spremna za tehničku proveru.

„Želimo da uspostavimo čvršće veze između srpskog i američkog naroda. Vazdušni saobraćaj je jedna od oblasti u kojoj želimo da vas podržimo“, rekao je Licenberger.

Srbija je posle 11. septembra 2001. godine, pa sve do prošle godine, bila jedna od retkih zemalja koja je imala dozvolu za letove preko okeana. Na žalost, tu mogućnost nije iskoristila.

Ponovno dobijanje kategorije „jedan“, što bi omogućilo direktne letove za Ameriku, velika su šansa JAT-a u pregovorima sa strateškim partnerom.

Vršilac dužnosti direktora Direktorata za civilno vazduhoplovstvo Milan Živanović smatra da je jedna takva linija prekopotrebna i Srbiji i ovom području, budući da je i nekada to bila jedna od najfrekventnijih linija za Sjedinjene Države.

„Prema tome, mislim da je to nešto što je u interesu ne samo putnika Srbije, već i regiona i susednih država“, kaže Živanović.

Ipak, stručnjaci upozoravaju da se prava koja stekne jedna aviokompanija ne mogu tako lako preneti na drugu. Naime, pravilo nalaže da strateški partner JAT-a mora da bude manjinski vlasnik ako želi da leti za Ameriku, što će biti teško izvodljivo s obzirom na gubitke nacionalnog avioprevoznika.

Da pravljenje nove kompanije nikada nije dovoljno jasno tvrdi ekonomista Milan Kovačević.

„Uvek se može okliznuti u nešto što je još gore nego ovo. Naime, može se dogoditi da se neka od prava ne mogu preneti na tu novu kompaniju. Drugo, ako pravite novu kompaniju onda ste zasigurno ostavili na teret poreskih obveznika sve dugove ove kompanije“, objašnjava Kovačević.

Ako po treći put ne iskoristimo šansu za interkontinetalne letove, teško da ćemo u narednih deset godina imati šta da tražimo u međunarodnom avio-transportu. A ovo vreme treba iskoristiti, jer će avio-saobraćaj biti u ekspanziji sve do 2030. godine.

Check Also

Председник Вучић испред председништва Р. Србије дочекује српског члана Председништва БиХ Додика

Dan srpskog jedinstva, slobode i nacionalne zastave

Nakon sastanka sa srpskim članom Predsedništva BiH Miloradom Dodikom i predstavnicima Republike Srpske, predsednik R.Srbije …